Forskning

Bristen på yrkesutbildade och erfarna personer ökar i hela Sverige. I ljuset av detta vill vi, med hänsyn till den lokala och regionala arbetsmarknaden, utveckla en processmodell för en strukturerad, strategisk och långsiktig dialog mellan näringslivet och huvudmän för yrkesutbildningar för att stärka kompetensförsörjningen samtidigt som vi utför forskning inom detta område.

Det finns för närvarande en betydande brist på forskning om samverkan mellan näringslivet och yrkesutbildningarnas huvudmän. Vårt forskningsprojekt kommer att inriktas på att studera denna samverkan genom forumdiskussioner och personliga intervjuer, både inom industrispecifika projekt och med andra relevanta parter och intressenter.

– SVAK är ett strategiskt utvecklings- och forskningsprojekt där KTH lärande samarbetar med det omgivande samhället kring teknisk kompetensförsörjning till den svenska högteknologisektorn, säger Arnold Pears, professor och prefekt KTH.

Vår forskningshypotes är att en ökad samverkan mellan näringslivet och yrkesutbildningarnas huvudmän leder till en förbättrad kompetensförsörjning. Den ökade kunskapen förväntas leda till djupare insikter och förändrade beteenden och/eller beslutsfattande som gynnar kompetensförsörjningen till näringslivet.

Forskningen kommer att genomföras som aktionsforskning integrerat med ”Inquiry Based Approach-metod” för att stödja genomförandet av projektet. I detta sammanhang avgränsas ‘näringslivet’ till industriföretag och teknikföretag, även om bristen på yrkeskompetens är utbredd inom flera yrkesutbildningsområden.

Forskningsprojektet leds av KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, som är forskningshuvudman. Med forskningshuvudman avses den organisation som har det övergripande ansvaret för forskningsprojektet.

Anu Karilaakso
Industridoktorand Sandvik/KTH Learning in STEM
VD Gimo Utbildnings AB